Ditt eget spel
Den sista programmeringsövningen
Den sista programmeringsövningen på den här kursen är att skapa ett eget litet spel med pygame. Övningsmallen innehåller några bilder som du kan använda. Använd inte andra bilder i ditt spel för då kommer andra inte att kunna testa ditt spel enbart baserat på källkoden.
Vad spelet handlar om är upp till dig, men det bör vara ungefär lika komplicerat som Sokoban-exemplet i denna del av materialet. Spelet bör innehålla följande funktioner:
- Spelet har en sprite som spelaren kan röra sig med på något sätt
- Spelet har några föremål som går att samla på och/eller fiender
- Spelaren måste få en tydlig uppgift i spelet
- Spelet innehåller en räknare som talar om för spelaren hur det går i spelet
- Källkoden för spelet är indelad i funktioner som i Sokoban-exemplet
När spelet är klart kan du skicka in det för granskning av andra spelare med hjälp av nedanstående formulär. Efter detta ska du bekanta dig med två av dina kurskamraters spel, ge spelen ett betyg som du anser lämpligt och skriva en kort recension av spelet. Ta hänsyn till både hur intressant och spelbart spelet var, och hur läsbar programkoden är när du betygsätter och recenserar spelen.
Skicka in spelet
Du ska skicka in källkoden till ditt spel via TMC:s Paste-funktion och inkludera länken du får i formuläret nedan.
Med din lösning öppen i redigeraren klickar du på TMC-menyknappen i Visual Studio Code (bredvid ögonsymbolen). Detta öppnar en meny där du kan leta efter TMC Paste-funktionen genom att skriva in send
:
Välj alternativet Send Exercise to TMC Paste
, sedan borde det finnas en notifikation i det nedre högra hörnet av fönstret som berättar att källkoden har skickats till TMC-servern:
Du kan kopiera länken genom att klicka på knappen Open URL
i meddelandet. En popup borde visas och den ska innehålla alternativet Copy
:
Det här är länken som du ska klistra in i formuläret nedan.
Hur modul 14 betygsätts
Målet med den här delen är att bygga ett litet, fungerande spel. Eftersom den här delen bara innehåller en enda uppgift får du poäng för ansträngning. Skicka in ditt spel även om du inte kan få det att fungera riktigt som du ville.
Om ditt spel inte fungerar som du tänkt dig, bifoga kommentarer i din kod om hur det borde fungera, eller eventuella funktioner som du tycker saknas men inte lyckats implementera.
Om ett spel som du recenserar är ofullständigt eller inte fungerar riktigt som det ska får du gärna kommentera vad du tycker att man kunde ha gjort för att få det att fungera, ifall det är möjligt.
Några spelidéer
Det är helt upp till dig vad ditt spel ska handla om, men här är några idéer som kan hjälpa dig att komma igång. Kom ihåg materialet i modul 13; de exemplen kan också hjälpa dig att arbeta med dina idéer.
Ett samlingsspel
- Spelaren flyttar roboten med piltangenterna.
- Ett mynt dyker upp på en slumpmässig plats på skärmen. När roboten når fram till myntet flyttas det till en ny plats.
- Det finns också monster på skärmen och roboten måste undvika dem.
Myntregn
- Spelaren flyttar roboten till vänster och höger längs skärmens nedre kant.
- Mynt regnar från himlen. Dessa måste roboten samla in.
- Det regnar också monster från himlen. Roboten måste undvika dessa.
Kollegial granskning
Du ska bedöma spelet utifrån följande kriterier:
- Hur ser spelet ut?
- Är spelet spelbart? Är det roligt att spela och lätt att använda?
- Är spelet spelbart? Är det roligt att spela och lätt att använda?
- Hur väl är det programmerat? Är koden läsbar och används klasser och funktioner på rätt sätt?
En bra recension brukar peka ut både bra funktioner och några förslag till förbättringar.
Log in to view the quiz
Frågeformulär för att avsluta
Först ber vi dig svara på en snabb enkät om den här delen av kursen.
Log in to view the quiz
Vänligen svara också på kursens feedbackformulär. Enkätens svar hjälper oss att förbättra kursen.
Log in to view the quiz
Se dina poäng genom att klicka på cirkeln nere till höger av sidan.